Hold momentum!

fitness-nail

Der er nok gode chancer for at du een gang om året – i januar måske? – sværger en sund livstil fremadrettet. NU skal det være – DENNE gang skal du holde det!

Men hvis du er typen, der har haft liidt svært ved at gennemføre den sunde livsstil de andre år, så er du langt fra den eneste. Men der er bare så mange gode grunde til at love det over for dig selv (igen) og så holde fast i det denne gang.

Vi har hver især vores grunde til, at vi mister momentum. Vi kommer så godt i gang, men stille og roligt – uge for uge – bliver de ellers så gode vaner droppet. For de fleste er det nok den tid det tager – den ekstra time der skal findes – måske plus transporttid frem og tilbage fra et træningscenter. ”Vi har simpelthen ikke tid alligevel” – har du hørt den før fra dit ”dovne” ego?

Men bottom line: Hvis det er vigtigt for dig at komme i form og få trænet, så kan du gøre det på samme tid som det tager at se nyheder – du kan rent faktisk træne I MENS du ser nyheder. Eller din yndlingsserie måske?

Hvis du lytter til diverse anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen og forskellige træningseksperter, så behøver du bare at øge pulsen (medium til høj puls) i 150 minutter om ugen eller 30 minutter 3 gange om ugen. Du kan dele det op, som det passer dig bedst. Det lyder da nogenlunde overkommeligt, ikke?

Start i dag og brug disse 2 utrolig simple tips til at hjælpe dig i gang – og med at holde dit momentum kørende:

  • Sæt dig selv nogle træningsmål
  • Tag flere skridt HVER dag

Træningsmål

At nå mål i livet er tilfredsstillende, og det er mindst lige så tilfredsstillende at opnå træningsmål, som du har sat dig. Træningseksperter siger, at det hjælper dig til at opbygge og vedligeholde momentum. Bare sørg for at det er REALISTISKE mål for din træning, du sætter dig.

Et urealistisk mål som at løbe en marathon om 2 måneder, løfte 100 kg i bænkpress om en måned eller at kunne lave 10 armstrækkere om en måned vil kun demotivere dig. Don’t do it!

Sørg for at planlægge din træning. I stedet for at ville motionere i 30 minutter hver eneste dag når du på forhånd godt ved, at der er nogle dage, hvor det ikke engang er muligt at motionere 15 minutter, så planlæg f.eks. 5 dage om ugen, hvor du så træner eller motionerer 30 minutter.

Det vil få dig til at ramme de magiske 150 minutter om ugen!

Bevæg dig mere

De sidste 10 år har det været anbefalingen, at man bør tage 10.000 skridt om dagen. Men det er så langt fra alle danskere, der lever op til dette. En gennemsnitlig dansk kvinde tager 5.200 skridt om dagen – altså kun lige akkurat halvdelen! Det står lidt bedre til for danske mænd, der i gennemsnit tager ca. 7.000 skridt om dagen.

Anbefalingen om 10.000 skridt svarer til ca. 7,5 km om dagen, og folk der går den distance i alt er at betragte som ”aktive”. Dem som går 12.500 skridt om dagen eller ca. 10 km om dagen er at betragte som ”meget aktive”.

Selv hvis vægttab ikke er et mål og/eller det, du ønsker at opnå, så bør du stadig tilstræbe at opnå mere bevægelse for at holde dig sund og rask.

I en undersøgelse lavet for nylig blev en gruppe fysisk aktive unge mænd bedt om at reducere det antal skridt de tog hver dag væsentligt. De gik ned fra et gennemsnit på ca. 6.200 skridt om dagen til et gennemsnit på ca. 1.350 skridt om dagen.

I løbet af 2 uger steg forsøgspersonernes insulin niveau med næsten 60%, hvilket flyttede dem over i risikogruppen for at få diabetes! Derudover øgede de deres fedt på maven med 7% selvom de ikke som sådan havde taget på.

Så hvad venter du på? Sæt dig nogle mål og let røven meget mere!

Tue

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *