Progressive overload – gør dig klar til at blive større og stærkere!

progression overload

Vi skal lige slå én ting fast, før vi kommer til pointen.

Er du kommet her, fordi du vil blive stærkere og større?

Eller er du kommet for at finde en kur, hvor du kan hoppe over, hvor gærdet er lavest?

Hvis du er klar til at sparke r.. og give den en skalle, så læs videre. Hvis du er klar til at bygge din krop stor og modbydelig ved benhårdt arbejde med sveden haglende ned ad dig, er der jackpot. Gør klar til at overloade dit system med en seriøs omgang træning, som ville få de gamle romere til at skælve i deres rustning.

Slut med trylledrik, små, giftige piller og vanvittige kure, der alligevel ikke kan holde dampen oppe. Se på dig i spejlet. Ser du en selvsikker kriger, der har viljestyrke som en isbjørn på jagt efter en delikat lille sælunge, og er du indstillet på, at din arbejdsindsats i træningslokalet skal mangedobles, så selv en serieiværksætter, som drikker Cult for at få 25 timer i døgnet, ikke kan følge med dig? Så er træningsmetoden “progressive overload” noget for dig.

Dét betyder Progressive overload

Progressive overload er det nye sort inden for træning. Det betyder kort og godt, at du skal udsætte dine muskler for en stigende belastning, samtidig med at du bliver stærkere og større – og mere sexet! Hvis du er vant til at fede den foran maskinerne i dit fitnesscenter, hvor folk må stå i kø efter dig som på en tysk motorvej på de store rejsedage, så skal progressive overload nok rykke ved din træning.

Typisk vil du opleve, at du træner det samme hver gang, og at du aldrig bliver stærkere. Hvis du kører med samme vægt i alle sæt og kører det samme antal sæt hver gang, så sker der lige så meget med din krop, som det er spændende at få oplyst pollentallene for den kommende vinter. Der sker intet!

Med progressive overload skal du presse dig selv for fuld smadder. Du skal forestille dig, at du er en murer, der bærer på en masse mursten. En kammerat lægger flere sten i favnen på dig hele tiden – og hver gang du får balancen og lærer at bære alle stenene, kommer han nye på. Du presser kontinuerligt din krop, dine muskler og dit mindset. Du kommer til at elske at rykke ved dine grænser, fordi du gør det til en fast, integreret del af din træning. Fuld gas fremad – hver gang!

Citius Altius Fortius

Sådan lyder det mægtige OL-slogan, som betyder: hurtigere, højere og stærkere. Er det godt nok til OL, så er det vist også godt nok til dig. Progressive overload er en nyere træningsform, som for alvor er begyndt at vinde indpas i træningslokalerne. Det er blevet så populært, at Arnold Schwarzenegger har bebudet, at han vil rejse tilbage til 70’er og 80’erne i en tidsmaskine og indføre progressive overload – da han vil være endnu større.

Det er den mest geniale træningsmetode til dato, som virkelig tager bodybuilding til et helt nyt og hidtil uset niveau. Modsat alle de krudttønder, du ser i dit træningscenter, som kun indeholder luft, steroider og dårlig dømmekraft, så er denne teknik en metode, som gør dig ufattelig stærk! Det mest ufattelige ved progressive overload er, at du træner så intensivt og hårdt, at du forbrænder en masse ved det. Sørg derfor altid at indtage godt med proteiner, når du udkæmpet et slag som en brag militant i det svedige fitnesslokale. Det her handler ikke om at blive ”falsk” stor, som man gør ved gammeldags bodybuilding – her bliver du seriøst stærk!

Store muskler

Fra pind til træ

Da jeg selv hørte om progressive overload, var jeg lige så forsigtig som en 16-årig teenager på en stripklub. Jeg turde ikke helt røre… ved de tunge vægte i træningscentret. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at det gav et sindssygt kick, fordi det var så forskelligt fra det, jeg plejede at træne. Jeg begyndte hurtigt at trække de tunge vægte op fra de sammenfaldne gulvbrædder, som crossfit’erne havde smadret, og så rykkede jeg dem ellers rundt som en ensom enke til det årlige krobal.

Jeg kunne omgående mærke, at jeg flyttede mig hurtigt, og at jeg fik større og stærkere muskler. Jeg har prøvet noget lignende, men under alle andre omstændigheder er det gået lidt i sig selv, fordi jeg træner det samme igen og igen. Nu tvinger jeg mig selv til at tage de tungere skiver på, så jeg kan overloade min krop. Jeg er dog ekstremt opmærksom på, at jeg ikke skal have skader. Derfor sørger jeg for at udføre alle øvelser helt efter bogen. Det fedeste ved progressive overload er nok, at min træning går enormt stærkt, og jeg skal ikke bruge så lang tid på det. Det er kanon effektivt, og det giver et selvtillidsboost af galaktiske dimensioner. Det er lige før, at den selvglade fodboldspiller, Zlatan Ibrahimovich, kommer og spørger, om han må få opskriften.

Opskriften på lykke, styrke og størrelse

Du har nu selv opskriften, og det er nu op til dig at bruge den bedst muligt. Det kræver blod, sved og tårer, og du kommer ikke legende let til det. Men når du først går i gang, så tromler du alt ned som en tank på en slagmark. Ustandselig, ufattelig stærk, stor og hamrende lækker. Der er ikke noget, der kan give et smil på læben som et godt selvværd.

Nok siger de, at det ikke er størrelsen, men gørelsen. Med progressive overload får du begge dele. Så er du ude på at blive strandklar, så der kan vaskes uldne sweatere på din mave, trækkes tønder med din biceps eller bygges højhuse på dine skuldre, så kast dig over progressive overload, som er vor tids mest enkle og alligevel mest revolutionerende træningsprincip overhovedet. Når du nærmer dig stranden til næste sommer, er der ingen risiko for hajangreb. Skal der engang oprettes en statue af dig efter din død, er de nødt til at grave dig op af jorden og bruge din virkelige krop, da der ikke findes metal, som har samme hårdhedsgrad som dig.

Rigtig god træning, makker!

Tue

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *