Kosttilskud: Vil du accelerere din fysiske udvikling?

Kosttilskud

Hej, og tak fordi du læser med. I dag vil jeg fortæller dig lidt om, hvordan du kan optimere dine forberedelser mod en sommerferien med kosttilskud, herunder protein, kulhydrater og kreatin.

Hvis du er professionel fitnesstræner eller diætist, så er denne artikel nok ikke noget for dig. Artiklen henvender sig til dig der styrketræner regelmæssigt og som gerne vil have noget mere ud af sin træning. Du har måske allerede været en tur i din lokale Sportsmaster og forsynet dig, ligesom jeg var da jeg begyndte at styrketræne seriøst. Uanset hvor meget du ved om kroppen og kosttilskud, så håber jeg du vil bruge 5 minutter på at læse artiklen fra start til slut. Jeg vil love dig, at den tid kommer du til at tjene hjem hundrede gange over de næste par måneder, hvis du følger rådene i denne artikel.

Hvorfor kosttilskud?

Kosttilskud kropsbygning

At opbygge en flot og muskuløs fysik er en stor belastning for kroppen. De mange ugentlige træningstimer kræver, at du plejer din krop, som var den lavet af ædelsten.

I denne artikel vil jeg give dig et overblik over de kosttilskud du kan anvende få at nå dine drømmemål. Behøver du at tage kosttilskud for at få store muskler? Nej, bestemt ikke. Men kosttilskud vil hjælpe dig til holde din krop i topform og accelerere din fysiske udvikling.

Nå, lad os så komme i gang med at se på, hvordan vi gør din træning mere effektiv.

Din krop er en bilmotor

Da jeg begyndte at styrketræne havde jeg svært ved at huske, hvad forskellen på protein og kulhydrater var. Og hvad med det ”nye” kreatinpulver, som alle talte om i 90’erne? Da jeg havde svært ved at overskue de mange kosttilskud, søgte jeg hjælp i min lokale Sportsmaster. Og det blev et dyrt besøg.

Ekspedienten fortalte mig livligt om vigtigheden af de forskellige kosttilskud. Ja, han sagde endda, at jeg faktisk ligeså godt kunne stoppe med at styrketræne, hvis jeg ikke som et minimum indtog protein efter hvert træningspas.

I dag – mange år efter – ved jeg, at manden fra Sportsmaster ikke fortalte mig hele sandheden. Okay, han har nok ikke vundet nogle priser efterfølgende for sin rådgivning om kosttilskud.

Når jeg møder folk der har svært ved at overskue de mange begreber og kosttilskud, så fortæller jeg dem altid, at deres krop er som en kraftfuld bilmotor. Måske du kan bruge denne analogi til noget.

Muskel bil

For at bilen kan køre, så kræver det indlysende nok en motor. Denne motor er protein – kroppens byggesten. Protein er det der gør, at dine muskler vokser – det der holder motoren sammen.

Men bilen kommer aldrig ud af garagen, hvis ikke der er benzin på. Og her kommer kulhydraterne ind i billedet. Det er nemlig det menneskelige brændstof. Uden det ville vi ikke kunne løbe, danske, elske eller træne.

Fint, så langt så godt. Alle ved at benzin og en god motor ikke er nok for at få bilen til snurre. Vi mangler olie – og kroppens olie hedder kreatin. Det får kort fortalt kroppen til at køre gnidningsløst i et glat og elegant tempo.

Så når folk spøger mig, om jeg vil anbefale dem at tage kreatin, så forhører jeg dem om hvilken olie de køber til deres bil. Tror de på at god olie har en positiv effekt på bilens ydeevne? Man kan nemlig spørge sig selv om det samme med kroppen. Tror du på, at kroppens biomekanik vil fungere bedre, hvis det får tilført en smule kreatin?

Jeg tror på, at kreation er godt for kroppen, hvis du vil have det maksimale ud af din tid i træningscenteret. Og ja, jeg køber altid det dyreste olie til min bil i T-Hansen. Så fik vi lige den på plads!

Proteinpulver rocks!

Alle der træner i et fitnesscenteret ved, at de skal indtage protein efter styrketræning. Men hvor meget og hvornår?

Der finde lange formler for, præcis hvor meget protein du skal indtage efter træning, beregnet i forhold til din vægt, alder og træningsintensitet. Dette er fantastisk hvis du ønsker at vinde en bodybuilder konkurrence, men det er spild af tid, hvis du bare ønsker at komme i form og få en stærk krop.

Tommelfinderreglen siger, at du skal indtage 20 gram protein efter styrketræning. Proteinerne bør indtages indenfor 30 min efter du har sluppet håndvægtene. Eksperter taler om, at disse 30 min udgør et gyldent vindue, hvor din krop er særligt modtagelige overfor protein – menneskets byggeklodser.

Bruger du denne tommelfingerregel, så er du sikker på at du får nok protein – og derved det maksimale ud af din træner. Og det er da en fed tanke.

Hvordan får jeg 20 gram protein? Et kyllingebryst eller en dåse tun indeholder ca. 20-30 gram protein. Det er måske ikke det lækreste at konsumere efter et hårdt træningspas, men det virker. Personligt har jeg svært ved at guffe en hel dåse tun i mig uden tilbehør, men det er smag og behag.

Søger man de lidt mere luksuriøse udgaver, så kan man snuppe en protein shake eller en protein bar. De findes i utrolig mange varianter og smager oftest sødt og godt.

Behøver din krop brændstof?

Kulhydrater – ofte kaldet energi – er utrolig vigtigt for din krop, især når du skal yde noget fysisk.

Når du træner for at få en flot fysisk (store muskler og lav fedtprocent), så er det ofte i forbindelse med løbetræningen, at vi møder et behov for ekstra tilførte kulhydrater.

Et eksempel. Du har nok set Tour de France rytterne bælle dåsecolaer i sig på vej ned af de franske bjergskråninger. Det kunne derfor være nærliggende at tænke: ”Hvis det hjælper dem, så er det nok også godt for mig”. Intet kunne dog være mere forkert.

Al udholdenhedstræning under en time til halvanden kræver ikke tilført energi, og da slet ikke cola! Contrador og co. træner og lever under ekstreme forhold, der stiller ekstraordinære krav til deres kroppe. For dem giver det faktisk god mening, at fylde sig med colaer, slik og sportsgels, men ikke for dig.

Efterligner du dem, så kommer du nærmere til at ligne Lars Løkke Rasmussen på en cykel end Contrador og Froome.

proteinpulver-cykling

I stedet for cola, så overvej Pre-workout. Det er en god kilde til ekstra energi under din træning!

Kreatin giver større muskler!

Som tidligere nævnt, så vil jeg anbefale dig at tage kreation, hvis du er seriøs med din styrketræning (og det er du jo!). Jeg hørte engang et foredrag med en kendt verdensklasseatlet. Han fortalte, at over 90% af alle OL atleterne tager kreatin regelmæssigt.

At op mod 80% af dem så også tager Ibuprofen (smertestillende medicin) var mindre imponerende, synes jeg!

Kreation virker altså. Men hvordan? Kort fortalt så giver det et højere indhold af kreatinfosfat i musklerne, samt en forbedret evne til at gendanne kroppens egen kreation. Dette giver en større træningseffekt og en mindre mælkesyreproduktion ved kort intenst arbejde.

Det lyder jo meget godt, men hvad er ulemperne? Kreatin binder væske inde i muskelcellerne. Det gør at du ser større ud, men du kommer også til at veje mere. Den ekstra ”væske-vægt” gør dig ikke stærkere, men tungere, hvilket kan være en ulempe, når der skal tages kropshævninger. Når alt bliver talt op, så tror jeg dog på, at fordelene ved kreation opvejer ulemperne.

Nå, det var så en kort gennemgang af de vigtigste kosttilskud, som du kan anvende i forbindelse med din træning.

Hvilket kosttilskud bruger du i forbindelse med din træning?

Tue

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *