Forbrænd julens kalorier – så meget skal der til

Unknown

Juletiden betyder dejlig mad og søde sager i lange baner, og der kan derfor også hurtigt ryge en håndfuld hjemmelavet konfekt, en flæskestegssandwich og et par stykker æbleskiver indenbords i løbet af en rolig hyggelig adventssøndag med familien.

Hvis du vil undgå, at julen sætter sig på sidebenene, kan det være en god idé at forbrænde de ekstra kalorier med motion. Du kan lokke familien eller vennerne med på en rask gåtur.

I den forbindelse kan du se her, hvor meget du skal bevæge dig for at forbrænde nogle af julens favoritter:

Æbler

Ét saftigt æble indeholder ca. 51 kcal. For at forbrænde det skal du enten gå i 12 minutter eller løbe i 4 minutter. Æbler indeholder en masse sunde vitaminer, som hjælper immunforsvaret, og desuden mineraler som kalium, jod og zink, der er vigtige for stofskiftet, nervesystemet og musklerne. Desuden indeholder æbler kulhydratet pektin, som sænker kolesteroltallet, og som øger mængden af de gode tarmbakterier, der sørger for en god fordøjelse.

3 – 4 æbleskiver

Én enkelt æbleskive indeholder ca. 100 kalorier, og derfor kræver det en gåtur på omkring en time, før du har forbrændt tre af de små runde sager. Hvis du løber, kan du dog nøjes med 30 – 40 minutter.

Flæskesteg

En af julens helt store favoritter! Én skive flæskesteg indeholder ca. 265 kcal. For at forbrænde det ene stykke skal du gå i 1 time eller hvis du foretrækker at løbe i 23 minutter. Hvis flæskesteg er din foretrukne julespise, kan du, med fordel, fjerne fedtkanten på stykket og dermed reducerer kalorieindholdet. Svinekød er et protein, der er ren brændstof for dine muskler. Proteiner er livsnødvendige byggesten for kroppen, og som en ekstra bonus så holder en proteiner dig også mæt i længere tid.

Klejne

Klejner er kogt i palmin, og er derfor en af de helt fede julesager. For at forbrænde én klejne på 40 gram, skal du gå i 41 minutter eller løbe i 25 min. Palmin er raffineret, bleget kokosfedt som har et højt indhold af mættede fedtsyrer og rent sundhedsmæssigt er der ikke nogle positive fordele ved klejner, desværre!!

Risalamande med kirsebærsovs

100 gram risalamande med 20 gram kirsebærsauce er faktisk ikke helt så slemt, som de fleste måske går og tror. Sådan en lille portion koster dig en gåtur på 35 minutter eller 15 min. frisk løbetur.

3 mandariner eller klementiner

3 mandariner/klementiner indeholder ca. 151 kcal. For at forbrænde det skal du enten gå i 35 minutter eller løbe i 13 minutter. Mandariner og klementiner er citrusfrugter og er derfor en klassisk kilde til immunforsvarsstyrkende C-vitamin, men rummer herudover også flere hundrede andre plantestoffer, der ligeledes giver immunforsvaret et nøk opad. Det vil dit immunforsvar takke dig for, i denne kolde tid.

Hjemmelavet konfekt

Det er så hyggeligt at stå og forme små grise, hjerter og trekanter af marcipan og nougat, hvor børnene også kan være med og have det sjovt, men det er også et punkt, der virkelig tæller i kalorieregnskabet. 100 gram af de søde sager indeholder over 500 kalorier, og du skal gå i halvanden time for at futte dem af igen. Vælger du løbeskoene, kan du ’nøjes’ med 50 minutter.

Tue

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *