10 nemme tips til en sundere julefrokost

Julemaden er noget, vi nødigt vil lave om på, da den er bundet op på traditioner og følelser. Men det er også en tid, som typisk er fyldt med et indtag af alt for fed, næringsfattig og usund mad samt for mange søde sager. Du er måske i gang med et vægttab eller bare gerne vil undgå ekstra kilo i december måned? Hvis du gerne vil gøre dine julefrokoster bare en smule sundere, kan du med fordel følge disse 10 tips:

    1. Duk ikke sulten op til en julefrokost. Der er stor chance for at du spiser hvad som helst og spiser maden for hurtigt. Spis eventuelt et let måltid hjemmefra (Fx friske grønsager og en rugbrødsmad).
    2. Vær selektiv med maden. Du kan få frikadeller og leverpostej året rundt, hvis du har lyst. Fokuser på de delikate, anderledes eller spændende retter.
    3. Buffeten. Åhh den dejlige store indbydende buffet med alle dine livretter. Prøv at nøjes med kun at gå derop én gang. Jo flere gange du går derop, jo større chance er der for, at du bliver fristet til forkerte valg. Når alt bliver stillet frem, fylder du tallerkenen op med det, du virkelig gerne vil have.
    4. Oprethold en balance så hvis du har spist for meget og/eller for fedt den ene dag, kan du spise noget lettere og sundere den efterfølgende dag.
    5. Spis mindre portioner. Når man så sidder ved julefrokosten, kan det være svært at sætte en stopklods for sig selv. Det sidder dybt i de fleste af os, at det ikke er pænt at levne, så vi spiser selvfølgelig helt op. Hvis du samtidig spiser langsomt og bruger en mindre tallerken, vil det føles som om, du har fået mere mad, end du faktisk har.
    6. Undgå for meget brød. De fleste retter til en julefrokost kan, med fordel, spises uden brød.
    7. Spis løs af salaterne. Hvis der selvfølgelig er nogen. Men dette menes ikke ”mayonnaise salaterne” som fx hønsesalat, men de rigtige salater. Spis også godt af pynten ved ostebordet – f.eks. kiwi, peberfrugter, radiser, melon, ananas osv.
    8. Nyd det. Der er forskel på hverdag og fest, og det er kun jul en gang om året. Du skal ikke give op, hvis du falder i en gang eller to. Det vigtigste er, at du hurtigt kommer tilbage på rette spor. Forsøg at spise og leve sundt i hverdagen, så gør frokosterne ikke den store skade når det kun drejer sig om nogle weekender. Sharing is caring. Deling er vejen frem, hvis du gerne vil smage så meget som muligt. Del din tallerken med en veninde, kollega eller din chef og husk at en halv smager præcis lige så godt som en hel.
    9. Drik vand. Masser af vand. Øl og snaps er de oversete skurke til julefrokosterne, og hvis du rigtig går til den, så kan hurtigt drikke lige så mange fyldende kalorier, som du spiser.10
    10. Nyd det. Der er forskel på hverdag og fest, og det er kun jul en gang om året. Du skal ikke give op, hvis du falder i en gang eller to. Det vigtigste er, at du hurtigt kommer tilbage på rette spor. Forsøg at spise og leve sundt i hverdagen, så gør frokosterne ikke den store skade når det kun drejer sig om nogle weekender.
Tue

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *